Sejarah ringkas Shah Wali Ullah

Monday, February 22, 2010


Shah Wali Ullah Muhaddis Dehlvi lahir pada 21 Februari 1703 di Delhi, tepat ketika pemerintahan Aurangzeb mendekati akhir. Dia bernama Qutb-ud-Din, tetapi lebih dikenali dengan gelaran Wali Ullah, yang diberikan kepadanya berdasarkan kebaikan-Nya dan kesalehan. Bapanya, Shah Abdul Rahim, adalah seorang sufi dan teolog reputasi besar. Dia adalah ahli pengasas dan guru daripada Madrasah-i-Rahimiyah di Delhi. Shah Abdul Rahim dikaitkan dengan penyelesaian yang terkenal teks hukum Islam, Fatawa-i-Alamgiri.
Shah Wali Ullah menerima gelar akademik dan pendidikan rohani daripada ayahnya. Dia hafal Al-Quran dan memperoleh pengetahuan tentang Tafsir, Hadis, spiritualisme, mistisisme, metafizik, logik, dan Ilm-ul-Kalam ketika masih di zaman kanak-kanaknya. Setelah menguasai mata pelajaran ini, dia mengalihkan perhatian pada Shahih Bukhari dan Fekah Islam. Beliau juga belajar ilmu perubatan dan Thibb. Setelah memperoleh pengetahuan ini, ia mengajar di Madrasah ayahnya selama 12 tahun. Dia berangkat ke Saudi pada tahun 1730 untuk pendidikan tinggi. Selama tinggal di Saudi, ia dipengaruhi oleh Syeikh Abu Tahir bin Ibrahim, seorang sarjana terkenal pada waktu itu. Beliau belajar di Madinah selama 14 tahun, di mana ia memperoleh gelar Sanad dalam Hadis. Hal ini diyakini bahawa sementara Shah Wali Ullah berada di Saudi, ia diberkati dengan visi Nabi (SAW), dan berita bahawa ia akan berpengaruh dalam menetapkan pembaharuan Muslim di India.

Pada saat ia kembali ke Delhi pada bulan Julai 1732, penurunan kekayaan Mughal telah bermula. Sosial, politik, ekonomi dan kondisi keagamaan umat Islam sangat miskin. Setelah kembali ke India, dia tidak hanya mengenalpasti penyebab kemunduran kaum muslimin, tetapi juga menunjukkan ubat. Shah Wali Ullah percaya bahawa pelbagai permasalahan yang dihadapi umat Islam adalah kerana ketidaktahuan mereka tentang Islam dan Al-Quran. Oleh kerana itu, dilatih secara peribadi sejumlah pelajar yang diamanahkan dengan tugas penyebaran Islam. Dalam rangka untuk menyebarkan ajaran Islam dan membuat Al-Quran lebih mudah diakses oleh orang-orang, ia menterjemah Quran ke Parsi, yang utama dan Bahasa umum daripada orang-orang pada waktu itu. Dia juga berusaha mengurangkan pelbagai perbezaan dari banyak kumpulan sektarian yang berlaku pada waktu itu.

Shah Wali Ullah adalah seorang penulis yang produktif dan menulis secara menyeluruh di Fiqh dan Hadis. Dia akhirnya menulis 51 buku; 23 di Arab dan 28 dalam Bahasa Parsi. Di antara yang terkenal adalah karya Hujjat-Ullah-il-Balighah dan Izalat-ul-Khifa.

Shah Wali Ullah juga membuat upaya untuk mengangkat politik umat Islam di India. Dia menulis surat kepada Ahmad Shah Abdali untuk membantu warga Muslim di India dalam menghancurkan Marhattas, yang terus-menerus ancaman bagi Empayar Mughal runtuh. Pada 1761, Ahmad Shah Abdali, sebagai tanggapan terhadap Shah Wali Ullah telefon, diakibatkan kekalahan di Marhattas di Panipat. Shah Wali Ullah bertanggungjawab atas kebangkitan di masyarakat keinginan untuk kembali semangat moral dan mempertahankan kemurniannya. Dia dikebumikan di 1762. Putra dan pengikut-cakap meneruskan kerja dan misi mulia.

Versi 2

Dr Iqbal, penyair dari Timur, telah charcterized yang celeberated Maharaja Mughal Aurangzeb sebagai maa tarkashi RAA khudangi akhareen (panah terkini dalam getaran kekuasaan Islam di India). Anti-tentera Islam yang telah mengangkat kepala mereka pada masa pemerintahan Sultan Akbar yang religius dan kemudian menemukan mereka juara di Jahangir dan Dara Shikoh, adalah, untuk sebahagian besar, diperiksa oleh Aurangzeb, yang paling jujur, teliti dan mampu raja Muslim yang naik takhta Delhi. 
Dengan meninggal pada tahun 1707 mula kekacauan politik yang kemudian memuncak dalam distintegration kuasa Muslim di anak benua. Disintegrasi politik ini yang merupakan hasil dari kebingungan rohani yang meliputi bidang sosial-ekonomi juga. Diikuti Aurangzeb terlalu lemah dan tidak mampu menghadapi pasukan pemberontak yang muncul pada semua tangan. Pada tempoh kritis seperti sejarah Islam lahir Shah Waliullah, salah satu pemikir keagamaan terbesar dihasilkan oleh Muslim India yang memberikan sumbangan sangat kepada reintegrasi struktur Islam. 
Shah Waliullah dilahirkan pada tahun 1703 Masihi empat tahun sebelum kematian Aurangzeb. Datuknya, Syeikh Wajihuddin, pegawai yang penting dalam pasukan Shah Jahan yang menyokong Putera Aurangzeb dalam perang suksesi. Bapanya, Shah Abdur Rahim, seorang sufi dan ulama terkemuka membantu dalam penyusunan "Fatwa-i-Alamgiri" --- kod yang produktif hukum Islam. Dia, bagaimanapun, menolak jemputan untuk melawat Maharaja dan mengabdikan tenaganya untuk organisasi dan mengajar di Madrasah `Rahimia '--- theologi perguruan tinggi yang telah ditubuhkan dan yang, kemudian, memainkan peranan penting dalam emansipasi agama Islam India dan menjadi tempat berkembang biak reformis keagamaan dan `Mujahids 'seperti Abdul Aziz Shah, Syed Ahmad daripada Bareli, Maulvi Abdul Haiy dan Shah Ismail Shaheed. Menulis tentang ajaran Shah Abdul Rahim dan saudaranya, Maulana Ubaidullah Sindhi mengamati: `Inti ajaran kedua bersaudara itu adalah upaya untuk menemukan sebuah jalan yang boleh dilalui bersama oleh ahli falsafah Muslim (para Sufi dan Mutakallims) dan Muslim fukaha (Faqih). " 
Shah Waliullah menerima pendidikan awal daripada ayahnya yang terkenal, yang gurunya juga sebagai pembimbing rohani. Menjadi seorang anak dewasa sebelum waktunya dengan memori yang bersifat menyimpan dia melakukan Al-Quran untuk memori pada usia 7 tahun. Tentang kematian ayahnya pada 1131 H. ketika beliau hampir 17 tahun, beliau mula mengajar di `ayahnya Madrasah-i-Rahimiya 'dan membawa pada karya selama 12 tahun ketika ia berangkat ke Saudi untuk pengajian yang lebih tinggi. Dia adalah seorang sarjana yang cemerlang; selama empat belas bulan 'tinggal di Mekah dan Madinah, ia datang ke dalam kenalan dengan guru-guru oustanding Hijaz. Guru kegemarannya Syeikh Abu Tahir bin Ibrahim dari Madinah, dari siapa ia memperoleh gelaran Sanad (Degree) pada Hadis. Syeikh adalah seorang sarjana terpelajar, mempunyai pengetahuan Ensiklopedia; Shah Waliullah manfaat banyak dari dia juga dan bercakap sangat dari kesalehan, kemerdekaan penilaian dan bakat saintifik. 
Selama tinggal di Mekah, Shah Waliullah bermimpi di mana Nabi (SWS) memerintahkan dia untuk bekerja bagi organisasi dan emansipasi daripada komuniti Muslim di anak benua itu. Oleh kerana itu, kembali ke Delhi pada 9 Julai 1732 dan memulakan tugasnya secara real sungguh-sungguh. Nya adalah tugas berat di masa ketika muslim india sedang melewati fasa yang paling kritikal daripada sejarah dan turun sosial, politik, ekonomi dan spiritual kain robek berkeping-keping. Pada kedatangannya di Delhi, ia mulai latihan pelajar di pelbagai cawangan-cawangan dan diamanahkan pembelajaran Islam mereka dengan karya mubaligh mencerahkan orang dengan hakikat Islam. Dia memulakan tugas atas menghasilkan karya standard mengenai belajar dan Islam, sebelum kematiannya pada 1762, menyelesaikan sejumlah besar karya tentang Islam yang luar biasa. 
Dia bangkit untuk menjadi seorang sarjana besar studi Islam, diberkati dengan high suci. Begitu besar dedikasinya untuk pekerjaan yang sesuai dengan anak berbakat Shah Abdul Aziz: `... dia jarang sakit dan begitu dia duduk untuk bekerja selepas Ishraq (pasca-matahari terbit doa) dia tidak akan mengubah postur sampai tengah hari '. Dia adalah seorang jenius sejati, seorang raksasa intelektual yang menetapkan dirinya sendiri untuk misi mendidik yang sesat massa Islam dengan semangat sejati Islam. Nya adalah tugas kebangkitan Islam di anak benua yang telah diselimuti mistik falsafah dan untuk membawanya keluar dalam kemuliaan murni. Dia adalah seorang pemuja rendah hati menyebabkan ini, yang menolak semua godaan kemuliaan peribadi. 
Kegiatannya tidak terhad pada bidang spiritual dan intelektual sahaja. Dia tinggal di bermasalah kali dan menyaksikan selama masa hidupnya sekitar selusin penguasa yang menduduki takhta Delhi. Diberkahi dengan wawasan politik yang tajam, ia mengamati dengan kesedihan mendalam yang putus kuasa Islam di anak benua itu dan menulis kepada tokoh politik terkemuka seperti Ahmad Shah Abdali, Nizam ul-Mulk dan Najibuddaula untuk menghentikan membusuk yang telah ditetapkan dalam kehidupan politik Muslim India. Hal-gara panggilan-Nya bahawa Ahmad Shah Abdali muncul di medan Panipat pada 1761 dan menamatkan impian yang Marhatta mendominasi benua. 
Shah Waliullah adalah seorang penulis yang produktif. Hal ini dalam dunia Islam mengetahui bahawa beliau membuat sumbangan yang abadi dan dalam jangka masa 30 tahun memproduksi lebih dari 50 karya-karya yang menonjol jasa, baik dalam Bahasa Arab dan bahasa Parsi. Beberapa di antaranya masih tak tertandingi di seluruh wilayah literatur Islam. Perkhidmatan yang paling berharga untuk penyebab belajar Islam adalah bahawa ia dikodifikasi kedai besar ajaran Islam di bawah kepala berasingan. Baik dalam fikiran dan jangkakan, karya-karyanya menduduki tempat yang luar biasa. Sebagai pembaharu dan sebagai teori propounder berurusan dengan sosialisme, ia boleh dianggap sebagai pendahulu Karl Marx. 
Karya-karyanya boleh diklasifikasikan ke dalam enam kategori. Pertama berkaitan dengan Al-Quran. Ini termasuk penterjemahan Kitab Suci ke dalam Bahasa Parsi, Bahasa sastera anak benua tersebut kali. Menurut dia, objek mempelajari Kitab Suci adalah `untuk mengubah sifat manusia dan benar keyakinan yang salah dan tindakan merugikan". Kategori kedua berkaitan dengan hadis, di mana beliau telah meninggalkan sejumlah karya termasuk Bahasa Arab dan Parsi Komen mengenai "Mu'atta", yang terkenal koleksi tradisi Nabi (SWS) disusun oleh Imam Malik. Dia melekat sangat penting bagi koleksi ini tradisi oleh Imam Malik, bahkan lebih besar daripada Imam Bukhari dan Imam Muslim. Dia adalah menonjol Muhaddith (Traditionist) dan link dari semua ulama moden Hadis di anak benua boleh ditelusuri kepadanya. Terutama di kalangan tradisionalis moden ini adalah putranya dan penggantinya Abdul Aziz Shah dan Syed Murtaza Bilgrami. Shah Waliullah menulis sejumlah buku dan risalah berurusan dengan Hadis. Kategori ketiga berkaitan `Fiqh 'atau Fekah Islam, yang merangkumi" Insaaf-fi-Bayaan-i-Sabab-il-Ikhtilaaf "yang singkat tapi sangat menarik dan informatif sejarah Fekah Islam lima abad terkini. Kategori keempat berkaitan dengan karya-karyanya berdasarkan mistisisme. Kategori kelima berkaitan dengan karya-karyanya mengenai falsafah Islam dan LLM-i-Kalam. Beliau juga menulis sebuah risalah tentang prinsip-prinsip Ijtihad (tafsiran independen) dan taqlid (kesesuaian). Dalam "Prinsip-prinsip Ijtihaad" ia menjelaskan apakah itu adalah wajib bagi seorang muslim untuk mengikuti salah satu daripada empat sekolah diiktiraf Fekah Islam atau adakah ia boleh melakukan penilaian sendiri. Dalam pendapat Shah Waliullah, seorang awam harus kaku mengikuti Imam sendiri tetapi seseorang fasih di dalam hukum Islam boleh melakukan penilaian sendiri yang harus sesuai dengan amalan Nabi (SWS). Tapi yang paling menonjol dari semua karya-karyanya "Hujjat-Ullah-il-Baalighah" yang berkaitan dengan aspek-aspek Islam seperti yang umum di antara semua negara-negara Islam. Dalam pengantar ia amati: `Sesetengah orang berfikir bahawa tidak ada manfaat terlibat dalam perintah-perintah hukum Islam dan bahawa dalam tindakan dan penghargaan seperti yang ditentukan oleh Allah tidak ada tujuan menguntungkan. Mereka berfikir bahawa perintah-perintah hukum Islam sama dengan seorang tuan memerintahkan hamba-Nya untuk mengangkat batu atau menyentuh pokok adalah dalam rangka untuk menguji pematuhan dan bahawa dalam hal ini tidak ada tujuan melainkan untuk memaksakan tes sehingga jika hamba menderhaka, dia dihargai, dan jika ia tidak patuh, beliau dihukum. Pandangan ini sama sekali tidak benar. Tradisi Nabi (SWS) dan konsensus pendapat daripada orang-orang usia, bertentangan dengan pandangan ini. " Kategori keenam berkaitan dengan karya-karyanya pada Sunni Syiah-masalah yang telah menjadi agak akut pada masa itu. Tulisan-tulisannya tentang hal ini telah melakukan banyak dalam menyederhanakan masalah ini. Teorinya yang berkaitan dengan ekonomi dan sosialisme adalah sifat revolusioner dan ia boleh dianggap sebagai pendahulu Karl Marx. Menulis tentang karya-karyanya dalam Sejarah Gerakan Kebebasan, Syeikh Muhammad Ikram menyatakan: `Shah Waliullah menulis belajar bekerja dan memulakan gerakan yang kuat dan bermanfaat, tapi mungkin tidak kalah penting adalah high tak kasat mata pendekatan dan pandangan, yang diwariskan kepada agama Islam pikir di anak benua India-Pakistan. Karyanya dicirikan oleh pengetahuan, wawasan, moderasi dan toleransi, tetapi high yang ia meletakkan penekanan terbesar, dalam teori maupun praktek, adalah ADL atau Adalat (keadilan, keadilan). Karya-karyanya dan pandangan beruang kesaksian banyak cara ia mengamati prinsip ini dalam amalan dan ia kehilangan beberapa peluang dalam teori menekankan peranannya dalam menjaga tatanan sosial. " 
Shah Waliullah memperkenalkan beberapa pembaharuan dalam bidang ekonomi dan keagamaan. Dia yang pertama menterjemah Al-Quran dalam Bahasa yang popular, sebuah amalan yang bermanfaat kemudian diikuti oleh orang lain. Anaknya sendiri, Shah Abdul Aziz, Kitab Suci diterjemahkan ke dalam Bahasa Urdu, Bahasa massa Muslim di India. Ada konflik antara Islam ortodoks dihidupkan semula di bawah mujaddid-Alif-Sani, yang diperjuangkan oleh Aurangzeb dan heterodoksi diperkenalkan oleh Akbar dan diperjuangkan oleh Dara Shikoh. Kerajaan Aurangzeb ortodoks telah mencipta enggan untuk Sufisme dan telah mengakibatkan munculnya puritanisme ekstrem. Shah Waliullah memukul mean antara dua ekstrem dan mempertahankan kebajikan keduanya. 
Beliau dilahirkan dalam suasana sangat dijiwai dengan semangat tasawuf. Ayahnya adalah seorang sufi terkenal. Dalam usia awal, ia datang di bawah pengaruh Ibni Taimiya, pembaharu agama besar. Selama tinggal di Hijaz, ia datang ke dalam kenalan dengan para sarjana yang dipengaruhi oleh Wahabism. Hal ini memberikan cek kepada buta mengikuti tasawuf. Tapi seperti Wahabis, ia tidak benar-benar membuang tasawuf. Dia menyedari perkhidmatan yang diberikan oleh para Sufi dalam mempopularkan Islam di anak benua dan diri spiritual yang dibangunkan oleh Islam benar-benar bentuk tasawuf. Tapi ia sangat kritis terhadap bentuk dekaden dan tradisional tasawuf yang bersempadan di ambang asketisme dan, karenanya, menolak untuk Islam sejati. Dalam Wasiyat Nama (Adakah) dia berkata: `Dan nasihat selepasnya (Wasiyat) adalah bahawa orang tidak boleh mempercayakan urusan seseorang dan menjadi murid Orang-orang Suci daripada tempoh ini yang diberikan kepada beberapa penyelewengan '. Shah Sahib telah mendesak untuk pembaharuan dan disiplin tasawuf dan bukan penolakan. Beliau menulis beberapa risalah tentang subjek ini di mana beliau menganalisis kejahatan dan kebajikan tasawuf. `Dengan buku-buku ini ', menulis Manazir Maulana Ahsan,` sengketa antara para Sufi dan Ulama, asalkan satu adalah adil, berakhir. Dengan memberikan tafsiran Islam tentang ajaran-ajaran sufi, Shah Waliullah memadam kebencian yang telah dirasakan Ulama tasawuf dan para sufi '. Shah Waliullah memiliki Oleh kerana itu, tidak hanya menjembatani jurang antara para Sufi dan Ulama, tetapi juga diselaraskan umum perbezaan-perbezaan di antara pelbagai sekte sufi. Prinsip-prinsip-Nya tentang subjek yang dimasukkan ke dalam amalan di perguruan tinggi teologi besar dari Deoband, yang di antara para pelanggan seperti sufi terkenal seperti Ahmad Rasyid Maulana Gangohi dan Maulana Asyraf Ali Thanvi. 
Shah Waliullah menetapkan bagi misi mengubah susunan sosial dan politik pada zamannya. Sebagai seorang realis, dia didiagnosis penyakit-penyakit yang telah masuk ke dalam tubuh politik masyarakat Muslim dan menyarankan ubat. Dia mengkritik kebiasaan islami yang telah merayap ke dalam masyarakat Muslim kerana kenalan dengan agama Hindu. Dia terutama terhadap pembaziran yang berlebihan dalam perkahwinan, festival, dan upacara lainnya. Dia menganjurkan para janda berkahwin lagi. Dia dengan hati-hati menganalisis faktor-faktor yang bertanggungjawab atas kemerosotan ekonomi masyarakat Muslim selama masa dan mengusulkan perubahan radikal dalam ekonomi masyarakat Muslim. Beliau menganjurkan pengagihan kekayaan yang lebih luas tentang garis sosialis dan dengan cara ini menjadi pendahulu Karl Marx. Dalam pasal menerangi "Hujjat-Ullah-il-Baaligah", ia menjabarkan kejahatan kapitalisme yang membawa jatuhnya Rom dan Sassanid Empires. Dia sangat kritis terhadap pengeksploitasian ekonomi masyarakat, yang, di masa lalu, telah membawa banyak revolusi dan adalah akar penyebab semua masalah dan kekecohan di dunia. Dia bahkan mengkritik penguasa dan bangsawan Mughal untuk kemalasan dan kemewahan. Menangani tamak bangsawan pada zamannya ia amati: `Oh Amir! Adakah kamu tidak takut kepada Allah? (Bagaimana mungkin) anda memiliki begitu benar-benar melemparkan diri ke dalam mengejar kenikmatan sesaat dan telah mengabaikan orang-orang yang telah komited untuk rawatan anda! Hasilnya adalah bahawa yang melahap kuat (lemah) orang ..... Semua kemampuan mental anda diarahkan untuk memberikan diri anda dengan makanan mewah dan wanita berkulit lunak untuk kenikmatan dan kesenangan. Anda tidak mengalihkan perhatian anda pada apa pun kecuali pakaian yang bagus dan megah istana. " 
Shah Waliullah berpendapat bahawa revolusi intelek harus mendahului perubahan politik. Dia tidak merenungkan perubahan sosial politik ataupun set-up melalui revolusi berdarah. Dia ingin membawa perubahan revolusioner di masyarakat melalui cara-cara damai. Dalam buku terkenal, "Izaalat-ul-Khifaa", ia membahas ideologi revolusi politik yang dibayangkan. 
Tidak ada sarjana dari Zaman Pertengahan India telah memahami pelbagai aspek sivik seperti yang telah dilakukan oleh Shah Waliullah. Dia dianggap `kesedaran diri 'sebagai prasyarat` kesedaran politik'. Dia telah dibahas secara terperinci faktor-faktor yang menyumbang terhadap pertumbuhan kesedaran awam dalam karya abadi "Hujjat-Ullah-il-Baaligah". 
Shah Waliullah itu, mungkin, satu-satunya sarjana muslim abad pertengahan India yang menyedari pentingnya ekonomi dalam politik dan sosial set-up. Beliau menggalakkan pemeliharaan keseimbangan ekonomi dalam masyarakat dan sangat mengkritik akumulasi kekayaan yang mengarah ke segala macam kejahatan di dunia. Dia telah membayangkan sebuah susunan sosial ekonomi yang didasarkan pada kesetaraan, persaudaraan dan persaudaraan yang merupakan prinsip-prinsip yang mengatur amalan sosialis Islam pada masa khalifah yang soleh. 
Lahir di zaman dekadensi dan kekacauan, Shah Waliullah dunia berjuang untuk keamanan dan kemakmuran. Dia telah membuat sumbangan tunggal sosial-ekonomi Zaman Pertengahan berfikir tentang India dan membayangkan sebuah masyarakat Muslim di mana individu menikmati kebebasan penuh, konsisten dengan maksimum kebaikan semua orang. Dalam negara Islam yang ideal, penguasa itu harus ditetapkan oleh Al-Quran dan Sunnah. Tidak ada eksploitasi ekonomi harus dibiarkan sedemikian negara dan individu bebas untuk mencari nafkah dengan adil bererti. 
Seminari-Nya, 'Madrasah-i-Rahimiya' menjadi pusat Pembaharuan Islam di anak benua, di mana ulama berduyun-duyun dari keempat penjuru negeri dan selepas dilatih, menjadi pembawa obor gerakan kemerdekaan di anak benua. The "Madrasah" sebenarnya, telah menjadi inti gerakan revolusioner untuk rekonstruksi pemikiran keagamaan dalam Islam. Ini menghasilkan banyak pekerja giat yang dilakukan pada misi pendeta mereka dengan semangat mubaligh. Di antara mereka ada Maulana Muhammad Ashiq daripada Phulat, Maulana Norrullah daripada Budhana, Maulana Amin Kashmiri, Shah Abu Saeed daripada Rai Bareli dan anaknya sendiri, Shah Abdul Aziz yang bermula ke dalam agama dan falsafah politik ayahnya. 
Shah Waliullah memainkan peranan penting dalam politik India-nya kali. Dia sangat berperanan dalam menempa persatuan Muslim melawan kuasa Marhatta terbit yang mengancam sisa-sisa terakhir kekuasaan Muslim di India utara. Dialah yang menulis kepada Najibuddaula, dan Nizam-ul-Malik dan akhirnya mengundang Ahmad Shah Abdali yang diakibatkan kekalahan di Marhattas dalam pertempuran Panipat yang ketiga pada 1761. Suratnya kepada Ahmad Shah Abdali mengundangnya untuk mengangkat senjata melawan kuasa Marhatta mengancam di India adalah salah satu yang paling penting dokumen sejarah abad ke-18. Ini survei situasi politik di anak benua itu dan bahaya yang dihadapi india muslim dari berbagai penjuru. Dia telah memilih yang paling hidup, mampu dan disiplin para pemimpin Muslim pada masanya untuk memerangi Marhattas. Di antara mereka ada Najibuddaula, pemimpin yang mengagumkan Rohilas dan Ahmad Shah Abdali, penguasa Pathan yang berani. Nya upaya menempa sebuah front persatuan melawan Marhattas berjaya dan Marhattas kekalahan dalam pertempuran Panipat yang ketiga dalam menyediakan 1761 titik balik dalam sejarah anak benua. 
Shah Waliullah membayangkan keadaan ideal zaman para khalifah soleh dan berjuang untuk itu. Menganalisis pemikiran politiknya, Iqbal menyatakan: 

"The Prophetic kaedah pengajaran, mengikut Shah Waliullah adalah bahawa, secara umum, hukum didedahkan oleh seorang nabi memuat diperhatikan secara khusus daripada kebiasaan, cara dan kekhususan daripada orang-orang kepada siapa ia secara khusus dihantar. Nabi yang bertujuan sama sekali -- merangkul prinsip-prinsip, bagaimanapun, tidak boleh mendedahkan orang-orang yang berbeza atau meninggalkan mereka untuk bekerja di luar peraturan mereka sendiri perilaku. kaedah-Nya adalah untuk melatih orang-orang tertentu dan menggunakannya sebagai teras untuk membina `universal Syari'ah '. Dalam melakukan begitu, ia menekankan prinsip-prinsip yang mendasari kehidupan sosial seluruh umat manusia dan berlaku mereka untuk kes-kes konkret dalam terang kebiasaan khusus orang-orang akan sebelum dia. " ( "Rekonstruksi Pemikiran Agama dalam Islam") 

Gerakan politik serta regenerasi rohani Muslim India tidak mati dengan Shah Waliullah. Anak berbakat, Shah Abdul Aziz, dan layak murid dan penggantinya, berjuang untuk mewujudkan misinya. Obor kebangkitan Islam dinyalakan oleh Shah Waliullah itu tetap quality-quality oleh warisnya layak. Gema pertempuran ketiga Panipat terdengar di pertempuran Balakot. Kedua bentuk tengara perjuangan yang sama. 
Shah Waliullah mempunyai sisi yang banyak dan serbaguna kepribadian. Kebesaran sebenarnya terletak pada kesan kumulatif yang dihasilkan oleh tulisan-tulisannya, dengan sumbangan orang-orang yang dilatih oleh-Nya dan mengikut prestasi sekolah pemikiran yang ditubuhkan oleh-Nya. Dalam urusan agama, beliau dipukul rata-rata antara ekstrem; dalam urusan sosial, ia berusaha untuk memperkenalkan masyarakat Muslim kesederhanaan dan kemurnian Islam awal, dalam bidang ekonomi, ia menggalakkan sosialisme dan Islam revolusioner di bidang politik ia ditempa bersatu Muslim melawan non-Muslim kekuatan yang mengancam akan badai Muslim India.

Read more...

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP