SEJARAH



Shah Wali Ullah Muhaddis Dehlvi lahir pada 21 Februari 1703 di Delhi, tepat ketika pemerintahan Aurangzeb mendekati akhir. Dia bernama Qutb-ud-Din, tetapi lebih dikenali dengan gelaran Wali Ullah, yang diberikan kepadanya berdasarkan kebaikan-Nya dan kesalehan. Bapanya, Shah Abdul Rahim, adalah seorang sufi dan teolog reputasi besar. Dia adalah ahli pengasas dan guru daripada Madrasah-i-Rahimiyah di Delhi. Shah Abdul Rahim dikaitkan dengan penyelesaian yang terkenal teks hukum Islam, Fatawa-i-Alamgiri.
Shah Wali Ullah menerima gelar akademik dan pendidikan rohani daripada ayahnya. Dia hafal Al-Quran dan memperoleh pengetahuan tentang Tafsir, Hadis, spiritualisme, mistisisme, metafizik, logik, dan Ilm-ul-Kalam ketika masih di zaman kanak-kanaknya. Setelah menguasai mata pelajaran ini, dia mengalihkan perhatian pada Shahih Bukhari dan Fekah Islam. Beliau juga belajar ilmu perubatan dan Thibb. Setelah memperoleh pengetahuan ini, ia mengajar di Madrasah ayahnya selama 12 tahun. Dia berangkat ke Saudi pada tahun 1730 untuk pendidikan tinggi. Selama tinggal di Saudi, ia dipengaruhi oleh Syeikh Abu Tahir bin Ibrahim, seorang sarjana terkenal pada waktu itu. Beliau belajar di Madinah selama 14 tahun, di mana ia memperoleh gelar Sanad dalam Hadis. Hal ini diyakini bahawa sementara Shah Wali Ullah berada di Saudi, ia diberkati dengan visi Nabi (SAW), dan berita bahawa ia akan berpengaruh dalam menetapkan pembaharuan Muslim di India.

Pada saat ia kembali ke Delhi pada bulan Julai 1732, penurunan kekayaan Mughal telah bermula. Sosial, politik, ekonomi dan kondisi keagamaan umat Islam sangat miskin. Setelah kembali ke India, dia tidak hanya mengenalpasti penyebab kemunduran kaum muslimin, tetapi juga menunjukkan ubat. Shah Wali Ullah percaya bahawa pelbagai permasalahan yang dihadapi umat Islam adalah kerana ketidaktahuan mereka tentang Islam dan Al-Quran. Oleh kerana itu, dilatih secara peribadi sejumlah pelajar yang diamanahkan dengan tugas penyebaran Islam. Dalam rangka untuk menyebarkan ajaran Islam dan membuat Al-Quran lebih mudah diakses oleh orang-orang, ia menterjemah Quran ke Parsi, yang utama dan Bahasa umum daripada orang-orang pada waktu itu. Dia juga berusaha mengurangkan pelbagai perbezaan dari banyak kumpulan sektarian yang berlaku pada waktu itu.

Shah Wali Ullah adalah seorang penulis yang produktif dan menulis secara menyeluruh di Fiqh dan Hadis. Dia akhirnya menulis 51 buku; 23 di Arab dan 28 dalam Bahasa Parsi. Di antara yang terkenal adalah karya Hujjat-Ullah-il-Balighah dan Izalat-ul-Khifa.

Shah Wali Ullah juga membuat upaya untuk mengangkat politik umat Islam di India. Dia menulis surat kepada Ahmad Shah Abdali untuk membantu warga Muslim di India dalam menghancurkan Marhattas, yang terus-menerus ancaman bagi Empayar Mughal runtuh. Pada 1761, Ahmad Shah Abdali, sebagai tanggapan terhadap Shah Wali Ullah telefon, diakibatkan kekalahan di Marhattas di Panipat. Shah Wali Ullah bertanggungjawab atas kebangkitan di masyarakat keinginan untuk kembali semangat moral dan mempertahankan kemurniannya. Dia dikebumikan di 1762. Putra dan pengikut-cakap meneruskan kerja dan misi mulia.

Versi 2

Dr Iqbal, penyair dari Timur, telah charcterized yang celeberated Maharaja Mughal Aurangzeb sebagai maa tarkashi RAA khudangi akhareen (panah terkini dalam getaran kekuasaan Islam di India). Anti-tentera Islam yang telah mengangkat kepala mereka pada masa pemerintahan Sultan Akbar yang religius dan kemudian menemukan mereka juara di Jahangir dan Dara Shikoh, adalah, untuk sebahagian besar, diperiksa oleh Aurangzeb, yang paling jujur, teliti dan mampu raja Muslim yang naik takhta Delhi. 
Dengan meninggal pada tahun 1707 mula kekacauan politik yang kemudian memuncak dalam distintegration kuasa Muslim di anak benua. Disintegrasi politik ini yang merupakan hasil dari kebingungan rohani yang meliputi bidang sosial-ekonomi juga. Diikuti Aurangzeb terlalu lemah dan tidak mampu menghadapi pasukan pemberontak yang muncul pada semua tangan. Pada tempoh kritis seperti sejarah Islam lahir Shah Waliullah, salah satu pemikir keagamaan terbesar dihasilkan oleh Muslim India yang memberikan sumbangan sangat kepada reintegrasi struktur Islam. 
Shah Waliullah dilahirkan pada tahun 1703 Masihi empat tahun sebelum kematian Aurangzeb. Datuknya, Syeikh Wajihuddin, pegawai yang penting dalam pasukan Shah Jahan yang menyokong Putera Aurangzeb dalam perang suksesi. Bapanya, Shah Abdur Rahim, seorang sufi dan ulama terkemuka membantu dalam penyusunan "Fatwa-i-Alamgiri" --- kod yang produktif hukum Islam. Dia, bagaimanapun, menolak jemputan untuk melawat Maharaja dan mengabdikan tenaganya untuk organisasi dan mengajar di Madrasah `Rahimia '--- theologi perguruan tinggi yang telah ditubuhkan dan yang, kemudian, memainkan peranan penting dalam emansipasi agama Islam India dan menjadi tempat berkembang biak reformis keagamaan dan `Mujahids 'seperti Abdul Aziz Shah, Syed Ahmad daripada Bareli, Maulvi Abdul Haiy dan Shah Ismail Shaheed. Menulis tentang ajaran Shah Abdul Rahim dan saudaranya, Maulana Ubaidullah Sindhi mengamati: `Inti ajaran kedua bersaudara itu adalah upaya untuk menemukan sebuah jalan yang boleh dilalui bersama oleh ahli falsafah Muslim (para Sufi dan Mutakallims) dan Muslim fukaha (Faqih). " 
Shah Waliullah menerima pendidikan awal daripada ayahnya yang terkenal, yang gurunya juga sebagai pembimbing rohani. Menjadi seorang anak dewasa sebelum waktunya dengan memori yang bersifat menyimpan dia melakukan Al-Quran untuk memori pada usia 7 tahun. Tentang kematian ayahnya pada 1131 H. ketika beliau hampir 17 tahun, beliau mula mengajar di `ayahnya Madrasah-i-Rahimiya 'dan membawa pada karya selama 12 tahun ketika ia berangkat ke Saudi untuk pengajian yang lebih tinggi. Dia adalah seorang sarjana yang cemerlang; selama empat belas bulan 'tinggal di Mekah dan Madinah, ia datang ke dalam kenalan dengan guru-guru oustanding Hijaz. Guru kegemarannya Syeikh Abu Tahir bin Ibrahim dari Madinah, dari siapa ia memperoleh gelaran Sanad (Degree) pada Hadis. Syeikh adalah seorang sarjana terpelajar, mempunyai pengetahuan Ensiklopedia; Shah Waliullah manfaat banyak dari dia juga dan bercakap sangat dari kesalehan, kemerdekaan penilaian dan bakat saintifik. 
Selama tinggal di Mekah, Shah Waliullah bermimpi di mana Nabi (SWS) memerintahkan dia untuk bekerja bagi organisasi dan emansipasi daripada komuniti Muslim di anak benua itu. Oleh kerana itu, kembali ke Delhi pada 9 Julai 1732 dan memulakan tugasnya secara real sungguh-sungguh. Nya adalah tugas berat di masa ketika muslim india sedang melewati fasa yang paling kritikal daripada sejarah dan turun sosial, politik, ekonomi dan spiritual kain robek berkeping-keping. Pada kedatangannya di Delhi, ia mulai latihan pelajar di pelbagai cawangan-cawangan dan diamanahkan pembelajaran Islam mereka dengan karya mubaligh mencerahkan orang dengan hakikat Islam. Dia memulakan tugas atas menghasilkan karya standard mengenai belajar dan Islam, sebelum kematiannya pada 1762, menyelesaikan sejumlah besar karya tentang Islam yang luar biasa. 
Dia bangkit untuk menjadi seorang sarjana besar studi Islam, diberkati dengan high suci. Begitu besar dedikasinya untuk pekerjaan yang sesuai dengan anak berbakat Shah Abdul Aziz: `... dia jarang sakit dan begitu dia duduk untuk bekerja selepas Ishraq (pasca-matahari terbit doa) dia tidak akan mengubah postur sampai tengah hari '. Dia adalah seorang jenius sejati, seorang raksasa intelektual yang menetapkan dirinya sendiri untuk misi mendidik yang sesat massa Islam dengan semangat sejati Islam. Nya adalah tugas kebangkitan Islam di anak benua yang telah diselimuti mistik falsafah dan untuk membawanya keluar dalam kemuliaan murni. Dia adalah seorang pemuja rendah hati menyebabkan ini, yang menolak semua godaan kemuliaan peribadi. 
Kegiatannya tidak terhad pada bidang spiritual dan intelektual sahaja. Dia tinggal di bermasalah kali dan menyaksikan selama masa hidupnya sekitar selusin penguasa yang menduduki takhta Delhi. Diberkahi dengan wawasan politik yang tajam, ia mengamati dengan kesedihan mendalam yang putus kuasa Islam di anak benua itu dan menulis kepada tokoh politik terkemuka seperti Ahmad Shah Abdali, Nizam ul-Mulk dan Najibuddaula untuk menghentikan membusuk yang telah ditetapkan dalam kehidupan politik Muslim India. Hal-gara panggilan-Nya bahawa Ahmad Shah Abdali muncul di medan Panipat pada 1761 dan menamatkan impian yang Marhatta mendominasi benua. 
Shah Waliullah adalah seorang penulis yang produktif. Hal ini dalam dunia Islam mengetahui bahawa beliau membuat sumbangan yang abadi dan dalam jangka masa 30 tahun memproduksi lebih dari 50 karya-karya yang menonjol jasa, baik dalam Bahasa Arab dan bahasa Parsi. Beberapa di antaranya masih tak tertandingi di seluruh wilayah literatur Islam. Perkhidmatan yang paling berharga untuk penyebab belajar Islam adalah bahawa ia dikodifikasi kedai besar ajaran Islam di bawah kepala berasingan. Baik dalam fikiran dan jangkakan, karya-karyanya menduduki tempat yang luar biasa. Sebagai pembaharu dan sebagai teori propounder berurusan dengan sosialisme, ia boleh dianggap sebagai pendahulu Karl Marx. 
Karya-karyanya boleh diklasifikasikan ke dalam enam kategori. Pertama berkaitan dengan Al-Quran. Ini termasuk penterjemahan Kitab Suci ke dalam Bahasa Parsi, Bahasa sastera anak benua tersebut kali. Menurut dia, objek mempelajari Kitab Suci adalah `untuk mengubah sifat manusia dan benar keyakinan yang salah dan tindakan merugikan". Kategori kedua berkaitan dengan hadis, di mana beliau telah meninggalkan sejumlah karya termasuk Bahasa Arab dan Parsi Komen mengenai "Mu'atta", yang terkenal koleksi tradisi Nabi (SWS) disusun oleh Imam Malik. Dia melekat sangat penting bagi koleksi ini tradisi oleh Imam Malik, bahkan lebih besar daripada Imam Bukhari dan Imam Muslim. Dia adalah menonjol Muhaddith (Traditionist) dan link dari semua ulama moden Hadis di anak benua boleh ditelusuri kepadanya. Terutama di kalangan tradisionalis moden ini adalah putranya dan penggantinya Abdul Aziz Shah dan Syed Murtaza Bilgrami. Shah Waliullah menulis sejumlah buku dan risalah berurusan dengan Hadis. Kategori ketiga berkaitan `Fiqh 'atau Fekah Islam, yang merangkumi" Insaaf-fi-Bayaan-i-Sabab-il-Ikhtilaaf "yang singkat tapi sangat menarik dan informatif sejarah Fekah Islam lima abad terkini. Kategori keempat berkaitan dengan karya-karyanya berdasarkan mistisisme. Kategori kelima berkaitan dengan karya-karyanya mengenai falsafah Islam dan LLM-i-Kalam. Beliau juga menulis sebuah risalah tentang prinsip-prinsip Ijtihad (tafsiran independen) dan taqlid (kesesuaian). Dalam "Prinsip-prinsip Ijtihaad" ia menjelaskan apakah itu adalah wajib bagi seorang muslim untuk mengikuti salah satu daripada empat sekolah diiktiraf Fekah Islam atau adakah ia boleh melakukan penilaian sendiri. Dalam pendapat Shah Waliullah, seorang awam harus kaku mengikuti Imam sendiri tetapi seseorang fasih di dalam hukum Islam boleh melakukan penilaian sendiri yang harus sesuai dengan amalan Nabi (SWS). Tapi yang paling menonjol dari semua karya-karyanya "Hujjat-Ullah-il-Baalighah" yang berkaitan dengan aspek-aspek Islam seperti yang umum di antara semua negara-negara Islam. Dalam pengantar ia amati: `Sesetengah orang berfikir bahawa tidak ada manfaat terlibat dalam perintah-perintah hukum Islam dan bahawa dalam tindakan dan penghargaan seperti yang ditentukan oleh Allah tidak ada tujuan menguntungkan. Mereka berfikir bahawa perintah-perintah hukum Islam sama dengan seorang tuan memerintahkan hamba-Nya untuk mengangkat batu atau menyentuh pokok adalah dalam rangka untuk menguji pematuhan dan bahawa dalam hal ini tidak ada tujuan melainkan untuk memaksakan tes sehingga jika hamba menderhaka, dia dihargai, dan jika ia tidak patuh, beliau dihukum. Pandangan ini sama sekali tidak benar. Tradisi Nabi (SWS) dan konsensus pendapat daripada orang-orang usia, bertentangan dengan pandangan ini. " Kategori keenam berkaitan dengan karya-karyanya pada Sunni Syiah-masalah yang telah menjadi agak akut pada masa itu. Tulisan-tulisannya tentang hal ini telah melakukan banyak dalam menyederhanakan masalah ini. Teorinya yang berkaitan dengan ekonomi dan sosialisme adalah sifat revolusioner dan ia boleh dianggap sebagai pendahulu Karl Marx. Menulis tentang karya-karyanya dalam Sejarah Gerakan Kebebasan, Syeikh Muhammad Ikram menyatakan: `Shah Waliullah menulis belajar bekerja dan memulakan gerakan yang kuat dan bermanfaat, tapi mungkin tidak kalah penting adalah high tak kasat mata pendekatan dan pandangan, yang diwariskan kepada agama Islam pikir di anak benua India-Pakistan. Karyanya dicirikan oleh pengetahuan, wawasan, moderasi dan toleransi, tetapi high yang ia meletakkan penekanan terbesar, dalam teori maupun praktek, adalah ADL atau Adalat (keadilan, keadilan). Karya-karyanya dan pandangan beruang kesaksian banyak cara ia mengamati prinsip ini dalam amalan dan ia kehilangan beberapa peluang dalam teori menekankan peranannya dalam menjaga tatanan sosial. " 
Shah Waliullah memperkenalkan beberapa pembaharuan dalam bidang ekonomi dan keagamaan. Dia yang pertama menterjemah Al-Quran dalam Bahasa yang popular, sebuah amalan yang bermanfaat kemudian diikuti oleh orang lain. Anaknya sendiri, Shah Abdul Aziz, Kitab Suci diterjemahkan ke dalam Bahasa Urdu, Bahasa massa Muslim di India. Ada konflik antara Islam ortodoks dihidupkan semula di bawah mujaddid-Alif-Sani, yang diperjuangkan oleh Aurangzeb dan heterodoksi diperkenalkan oleh Akbar dan diperjuangkan oleh Dara Shikoh. Kerajaan Aurangzeb ortodoks telah mencipta enggan untuk Sufisme dan telah mengakibatkan munculnya puritanisme ekstrem. Shah Waliullah memukul mean antara dua ekstrem dan mempertahankan kebajikan keduanya. 
Beliau dilahirkan dalam suasana sangat dijiwai dengan semangat tasawuf. Ayahnya adalah seorang sufi terkenal. Dalam usia awal, ia datang di bawah pengaruh Ibni Taimiya, pembaharu agama besar. Selama tinggal di Hijaz, ia datang ke dalam kenalan dengan para sarjana yang dipengaruhi oleh Wahabism. Hal ini memberikan cek kepada buta mengikuti tasawuf. Tapi seperti Wahabis, ia tidak benar-benar membuang tasawuf. Dia menyedari perkhidmatan yang diberikan oleh para Sufi dalam mempopularkan Islam di anak benua dan diri spiritual yang dibangunkan oleh Islam benar-benar bentuk tasawuf. Tapi ia sangat kritis terhadap bentuk dekaden dan tradisional tasawuf yang bersempadan di ambang asketisme dan, karenanya, menolak untuk Islam sejati. Dalam Wasiyat Nama (Adakah) dia berkata: `Dan nasihat selepasnya (Wasiyat) adalah bahawa orang tidak boleh mempercayakan urusan seseorang dan menjadi murid Orang-orang Suci daripada tempoh ini yang diberikan kepada beberapa penyelewengan '. Shah Sahib telah mendesak untuk pembaharuan dan disiplin tasawuf dan bukan penolakan. Beliau menulis beberapa risalah tentang subjek ini di mana beliau menganalisis kejahatan dan kebajikan tasawuf. `Dengan buku-buku ini ', menulis Manazir Maulana Ahsan,` sengketa antara para Sufi dan Ulama, asalkan satu adalah adil, berakhir. Dengan memberikan tafsiran Islam tentang ajaran-ajaran sufi, Shah Waliullah memadam kebencian yang telah dirasakan Ulama tasawuf dan para sufi '. Shah Waliullah memiliki Oleh kerana itu, tidak hanya menjembatani jurang antara para Sufi dan Ulama, tetapi juga diselaraskan umum perbezaan-perbezaan di antara pelbagai sekte sufi. Prinsip-prinsip-Nya tentang subjek yang dimasukkan ke dalam amalan di perguruan tinggi teologi besar dari Deoband, yang di antara para pelanggan seperti sufi terkenal seperti Ahmad Rasyid Maulana Gangohi dan Maulana Asyraf Ali Thanvi. 
Shah Waliullah menetapkan bagi misi mengubah susunan sosial dan politik pada zamannya. Sebagai seorang realis, dia didiagnosis penyakit-penyakit yang telah masuk ke dalam tubuh politik masyarakat Muslim dan menyarankan ubat. Dia mengkritik kebiasaan islami yang telah merayap ke dalam masyarakat Muslim kerana kenalan dengan agama Hindu. Dia terutama terhadap pembaziran yang berlebihan dalam perkahwinan, festival, dan upacara lainnya. Dia menganjurkan para janda berkahwin lagi. Dia dengan hati-hati menganalisis faktor-faktor yang bertanggungjawab atas kemerosotan ekonomi masyarakat Muslim selama masa dan mengusulkan perubahan radikal dalam ekonomi masyarakat Muslim. Beliau menganjurkan pengagihan kekayaan yang lebih luas tentang garis sosialis dan dengan cara ini menjadi pendahulu Karl Marx. Dalam pasal menerangi "Hujjat-Ullah-il-Baaligah", ia menjabarkan kejahatan kapitalisme yang membawa jatuhnya Rom dan Sassanid Empires. Dia sangat kritis terhadap pengeksploitasian ekonomi masyarakat, yang, di masa lalu, telah membawa banyak revolusi dan adalah akar penyebab semua masalah dan kekecohan di dunia. Dia bahkan mengkritik penguasa dan bangsawan Mughal untuk kemalasan dan kemewahan. Menangani tamak bangsawan pada zamannya ia amati: `Oh Amir! Adakah kamu tidak takut kepada Allah? (Bagaimana mungkin) anda memiliki begitu benar-benar melemparkan diri ke dalam mengejar kenikmatan sesaat dan telah mengabaikan orang-orang yang telah komited untuk rawatan anda! Hasilnya adalah bahawa yang melahap kuat (lemah) orang ..... Semua kemampuan mental anda diarahkan untuk memberikan diri anda dengan makanan mewah dan wanita berkulit lunak untuk kenikmatan dan kesenangan. Anda tidak mengalihkan perhatian anda pada apa pun kecuali pakaian yang bagus dan megah istana. " 
Shah Waliullah berpendapat bahawa revolusi intelek harus mendahului perubahan politik. Dia tidak merenungkan perubahan sosial politik ataupun set-up melalui revolusi berdarah. Dia ingin membawa perubahan revolusioner di masyarakat melalui cara-cara damai. Dalam buku terkenal, "Izaalat-ul-Khifaa", ia membahas ideologi revolusi politik yang dibayangkan. 
Tidak ada sarjana dari Zaman Pertengahan India telah memahami pelbagai aspek sivik seperti yang telah dilakukan oleh Shah Waliullah. Dia dianggap `kesedaran diri 'sebagai prasyarat` kesedaran politik'. Dia telah dibahas secara terperinci faktor-faktor yang menyumbang terhadap pertumbuhan kesedaran awam dalam karya abadi "Hujjat-Ullah-il-Baaligah". 
Shah Waliullah itu, mungkin, satu-satunya sarjana muslim abad pertengahan India yang menyedari pentingnya ekonomi dalam politik dan sosial set-up. Beliau menggalakkan pemeliharaan keseimbangan ekonomi dalam masyarakat dan sangat mengkritik akumulasi kekayaan yang mengarah ke segala macam kejahatan di dunia. Dia telah membayangkan sebuah susunan sosial ekonomi yang didasarkan pada kesetaraan, persaudaraan dan persaudaraan yang merupakan prinsip-prinsip yang mengatur amalan sosialis Islam pada masa khalifah yang soleh. 
Lahir di zaman dekadensi dan kekacauan, Shah Waliullah dunia berjuang untuk keamanan dan kemakmuran. Dia telah membuat sumbangan tunggal sosial-ekonomi Zaman Pertengahan berfikir tentang India dan membayangkan sebuah masyarakat Muslim di mana individu menikmati kebebasan penuh, konsisten dengan maksimum kebaikan semua orang. Dalam negara Islam yang ideal, penguasa itu harus ditetapkan oleh Al-Quran dan Sunnah. Tidak ada eksploitasi ekonomi harus dibiarkan sedemikian negara dan individu bebas untuk mencari nafkah dengan adil bererti. 
Seminari-Nya, 'Madrasah-i-Rahimiya' menjadi pusat Pembaharuan Islam di anak benua, di mana ulama berduyun-duyun dari keempat penjuru negeri dan selepas dilatih, menjadi pembawa obor gerakan kemerdekaan di anak benua. The "Madrasah" sebenarnya, telah menjadi inti gerakan revolusioner untuk rekonstruksi pemikiran keagamaan dalam Islam. Ini menghasilkan banyak pekerja giat yang dilakukan pada misi pendeta mereka dengan semangat mubaligh. Di antara mereka ada Maulana Muhammad Ashiq daripada Phulat, Maulana Norrullah daripada Budhana, Maulana Amin Kashmiri, Shah Abu Saeed daripada Rai Bareli dan anaknya sendiri, Shah Abdul Aziz yang bermula ke dalam agama dan falsafah politik ayahnya. 
Shah Waliullah memainkan peranan penting dalam politik India-nya kali. Dia sangat berperanan dalam menempa persatuan Muslim melawan kuasa Marhatta terbit yang mengancam sisa-sisa terakhir kekuasaan Muslim di India utara. Dialah yang menulis kepada Najibuddaula, dan Nizam-ul-Malik dan akhirnya mengundang Ahmad Shah Abdali yang diakibatkan kekalahan di Marhattas dalam pertempuran Panipat yang ketiga pada 1761. Suratnya kepada Ahmad Shah Abdali mengundangnya untuk mengangkat senjata melawan kuasa Marhatta mengancam di India adalah salah satu yang paling penting dokumen sejarah abad ke-18. Ini survei situasi politik di anak benua itu dan bahaya yang dihadapi india muslim dari berbagai penjuru. Dia telah memilih yang paling hidup, mampu dan disiplin para pemimpin Muslim pada masanya untuk memerangi Marhattas. Di antara mereka ada Najibuddaula, pemimpin yang mengagumkan Rohilas dan Ahmad Shah Abdali, penguasa Pathan yang berani. Nya upaya menempa sebuah front persatuan melawan Marhattas berjaya dan Marhattas kekalahan dalam pertempuran Panipat yang ketiga dalam menyediakan 1761 titik balik dalam sejarah anak benua. 
Shah Waliullah membayangkan keadaan ideal zaman para khalifah soleh dan berjuang untuk itu. Menganalisis pemikiran politiknya, Iqbal menyatakan: 

"The Prophetic kaedah pengajaran, mengikut Shah Waliullah adalah bahawa, secara umum, hukum didedahkan oleh seorang nabi memuat diperhatikan secara khusus daripada kebiasaan, cara dan kekhususan daripada orang-orang kepada siapa ia secara khusus dihantar. Nabi yang bertujuan sama sekali -- merangkul prinsip-prinsip, bagaimanapun, tidak boleh mendedahkan orang-orang yang berbeza atau meninggalkan mereka untuk bekerja di luar peraturan mereka sendiri perilaku. kaedah-Nya adalah untuk melatih orang-orang tertentu dan menggunakannya sebagai teras untuk membina `universal Syari'ah '. Dalam melakukan begitu, ia menekankan prinsip-prinsip yang mendasari kehidupan sosial seluruh umat manusia dan berlaku mereka untuk kes-kes konkret dalam terang kebiasaan khusus orang-orang akan sebelum dia. " ( "Rekonstruksi Pemikiran Agama dalam Islam") 

Gerakan politik serta regenerasi rohani Muslim India tidak mati dengan Shah Waliullah. Anak berbakat, Shah Abdul Aziz, dan layak murid dan penggantinya, berjuang untuk mewujudkan misinya. Obor kebangkitan Islam dinyalakan oleh Shah Waliullah itu tetap quality-quality oleh warisnya layak. Gema pertempuran ketiga Panipat terdengar di pertempuran Balakot. Kedua bentuk tengara perjuangan yang sama. 
Shah Waliullah mempunyai sisi yang banyak dan serbaguna kepribadian. Kebesaran sebenarnya terletak pada kesan kumulatif yang dihasilkan oleh tulisan-tulisannya, dengan sumbangan orang-orang yang dilatih oleh-Nya dan mengikut prestasi sekolah pemikiran yang ditubuhkan oleh-Nya. Dalam urusan agama, beliau dipukul rata-rata antara ekstrem; dalam urusan sosial, ia berusaha untuk memperkenalkan masyarakat Muslim kesederhanaan dan kemurnian Islam awal, dalam bidang ekonomi, ia menggalakkan sosialisme dan Islam revolusioner di bidang politik ia ditempa bersatu Muslim melawan non-Muslim kekuatan yang mengancam akan badai Muslim India.



Dr. Iqbal, the poet of the East, has charcterized the celeberated Mughal Emperor Aurangzeb as tarkashi maa raa khudangi akhareen (the last arrow in the quiver of Muslim power in India). The anti-Islamic forces which had raised their head during the reign of the irreligious Emperor Akbar and later found their champions in Jahangir and Dara Shikoh, were, to a great extent, checked by Aurangzeb, the most honest, conscientious and able Muslim monarch that ascended the throne of Delhi.
With his passing away in 1707 started the political chaos which later culminated in the distintegration of the Muslim power in the subcontinent. This political disintegration which was the result of spiritual confusion encompassed the socio-economic spheres also. Aurangzeb's successors were too weak and incapable of facing the rebellious forces emerging on all hands. At such a critical period of Muslim history was born Shah Waliullah, one of the greatest religious thinkers produced by Muslim India who contributed immensely to the reintegration of the structure of Islam.
Shah Waliullah was born in 1703 AD four years before the death of Aurangzeb. His grandfather, Sheikh Wajihuddin, was an important officer in the army of Shah Jahan who supported Prince Aurangzeb in the war of succession. His father, Shah Abdur Rahim, a sufi and an eminent scholar assisted in the compilation of "Fataawa-i-Alamgiri"---the voluminous code of Islamic law. He, however, refused an invitation to visit the Emperor and devoted his energies to the organization and teaching at `Madrassa Rahimia'---a theological college which he had established and which, later, played an important part in the religious emancipation of Muslim India and became the breeding ground of religious reformers and `Mujahids' like Shah Abdul Aziz, Syed Ahmad of Bareli, Maulvi Abdul Haiy and Shah Ismail Shaheed. Writing about the teachings of Shah Abdur Rahim and his brother, Maulana Ubaidullah Sindhi observes: `The essence of the teaching of the two brothers was the effort to discover a path which could be traversed together by the Muslim philosophers (the Sufis and the Mutakallims) and the Muslim Jurists (Faqih).'
Shah Waliullah received his early education from his illustrious father, who was his teacher as well as his spiritual guide. Being a precocious child with a retentive memory he committed the Holy Quran to memory at an early age of 7 years. On the death of his father in 1131 AH when he was hardly 17 years old, he started teaching in his father's `Madrassa-i-Rahimiya' and carried on the work for 12 years when he left for Arabia for higher studies. He was a brilliant scholar; during fourteen months' stay in Makkah and Madina, he came into contact with the oustanding teachers of Hejaz. His favourite teacher was Sheikh Abu Tahir bin Ibrahim of Madina, from whom he obtained his Sanad (Degree) in Hadith. The Sheikh was an erudite scholar, possessing encyclopaedic knowledge; Shah Waliullah benefitted much from him too and speaks highly of his piety, independence of judgement and scholarly talents.
During his stay at Makkah, Shah Waliullah had a dream in which the Holy Prophet (sws) commanded him to work for the organization and emancipation of the Muslim community in the subcontinent. He, therefore, returned to Delhi on July 9th, 1732 and started his work in real earnest. His was an uphill task in a period when Muslim India was passing through the most critical phase of its history and its entire social, political, economic and spiritual fabric was torn to pieces. On his arrival in Delhi, he started training pupils in diverse branches of Islamic learning and entrusted them with the missionary work of enlightening people with the true nature of Islam. He embarked upon the task of producing standard works on Islamic learning and, before his death in 1762, completed a large number of outstanding works on Islam.
He rose to be a great scholar of Islamic studies, endowed with saintly qualities. So great was his dedication to work that according to his talented son Shah Abdul Aziz: `...he was rarely ill and once he sat down to work after Ishraq (post-sunrise prayers) he would not change his posture till midday'. He was a real genius, an intellectual giant who set himself to the mission of educating the misguided Muslim masses with the true spirit of Islam. His was the task of the revival of Islam in the subcontinent which had been clouded with mystic philosophy and to bring it out in its pristine glory. He was a humble devotee to this cause, who resisted all temptations of personal glory.
His activities were not confined to spiritual and intellectual spheres only. He lived in troubled times and witnessed during his lifetime about a dozen rulers occupying the throne of Delhi. Endowed with a keen political insight, he observed with deep anguish the breaking up of Muslim power in the subcontinent and wrote to leading political dignitaries like Ahmad Shah Abdali, Nizam ul Mulk and Najibuddaula to stop the rot which had set in the political life of Muslim India. It was on account of his call that Ahmad Shah Abdali appeared on the field of Panipat in 1761 and put an end to the Marhatta dream of dominating the subcontinent.
Shah Waliullah was a prolific writer. It is in the realm of Islamic learning that he made a lasting contribution and within a period of 30 years produced more than 50 works of outstanding merit, both in Arabic and Persian Languages. Some of these are still unsurpassed in the whole domain of Islamic literature. His most valuable service to the cause of Islamic learning was that he codified the vast store of Islamic teachings under separate heads. Both in thought and prediction, his works occupy an outstanding place. As a reformer and as a propounder of theories dealing with socialism, he may be considered as the forerunner of Karl Marx.
His works may be classified into six categories. The first deals with the Holy Quran. It includes his translation of the Holy Book into Persian, the literary languages of the subcontinent of those times. According to him, the object of studying the Holy Book is `to reform human nature and correct the wrong beliefs and injurious actions'. The second category deals with Hadith, in which he has left behind several works including an Arabic and Persian Commentaries on "Mu'atta", the well-known collection of the traditions of the Holy Prophet (sws) compiled by Imam Malik. He attached great importance to this collection of traditions by Imam Malik, even greater than those of Imam Bukhari and Imam Muslim. He is an outstanding Muhaddith (Traditionist) and links of all modern scholars of Hadith in the subcontinent may be traced to him. Foremost among these modern Traditionalists was his son and successor Shah Abdul Aziz and Syed Murtaza Bilgrami. Shah Waliullah wrote a number of books and pamphlets dealing with Hadith. The third category deals with `Fiqh' or Islamic Jurisprudence, which includes "Insaaf-fi-bayaan-i-Sabab-il-Ikhtilaaf" which is a brief but a very interesting and informative history of the Islamic Jurisprudence of the last five centuries. The fourth category deals with his works based on mysticism. The fifth category pertains to his works on Muslim philosophy and Ilm-i-Kalam. He also wrote a pamphlet on the principles of Ijtihad (independent interpretation) and Taqlid (conformity). In his "Principles of Ijtihaad" he clarifies whether it is obligatory for a Muslim to adhere to one of the four recognized schools of Islamic Jurisprudence or whether he can exercise his own judgement. In the opinion of Shah Waliullah, a layman should rigidly follow his own Imam but a person well versed in Islamic law can exercise his own judgement which should be in conformity with the practice of the Holy Prophet (sws). But the most outstanding of all his works "Hujjat-Ullah-il-Baalighah" which deals with such aspects of Islam that are common among all Muslim countries. In its introduction he observes: `Some people think that there is no usefulness involved in the injunctions of Islamic law and that in actions and rewards as prescribed by God there is no beneficial purpose. They think that the commandments of Islamic law are similar to a master ordering his servant to lift a stone or touch a tree in order to test his obedience and that in this there is no purpose except to impose a test so that if the servant obeys, he is rewarded, and if he disobeys, he is punished. This view is completely incorrect. The traditions of the Holy Prophet (sws) and consensus of opinion of those ages, contradict this view.' The sixth category deals with his works on the Shia-Sunni problem which had become somewhat acute in those days. His writings on this subject have done a great deal in simplifying this problem. His theories pertaining to economics and socialism are of revolutionary nature and he may be considered as the precurser of Karl Marx. Writing about his works in the History of the Freedom Movement, Sheikh Muhammad Ikram states: `Shah Waliullah wrote learned works and initiated powerful and beneficial movements, but perhaps no less important are the invisible qualities of approach and outlook, which he bequeathed to Muslim religious thought in the Indo-Pakistan subcontinent. His work is characterized by knowledge, insight, moderation and tolerance, but the quality on which he laid the greatest emphasis, in theory and in practice, was Adl or Adalat (justice, fairness). His works and views bear ample testimony to the ways he observed this principle in practice and he lost few opportunities of emphasizing in theory its role in maintaining the social fabric.'
Shah Waliullah introduced several reforms in religious and economic spheres. He was first to translate the Holy Quran in a popular language, a practice which was later usefully followed by others. His own son, Shah Abdul Aziz, translated the Holy Book into Urdu, the language of Muslim masses in India. There had been a conflict between orthodox Islam revived under Mujaddid-Alif-Sani, championed by Aurangzeb and heterodoxy introduced by Akbar and championed by Dara Shikoh. The reign of orthodox Aurangzeb had created aversion to Sufism and had led to the advent of extreme puritanism. Shah Waliullah struck a mean between the two extremes and retained the virtues of both.
He was born in an atmosphere deeply imbued with the spirit of Sufism. His father was a well-known Sufi. In his early age, he came under the influence of Ibni Taimiya, a great religious reformer. During his stay in Hejaz, he came into contact with scholars who were influenced by Wahabism. This provided a check to his blind following of Sufism. But like Wahabis, he did not totally discard Sufism. He was aware of the services rendered by Sufis in popularizing Islam in the subcontinent and the spiritual self developed by the truly Islamic form of Sufism. But he was highly critical of the decadent and traditional form of Sufism which borders on the verge of asceticism and is, therefore, averse to true Islam. In his Wasiyat Nama (Will) he observes: `And the next advice (Wasiyat) is that one should not entrust one's affairs to and become a disciple of the Saints of this period who are given to a number of irregularities'. Shah Saheb had urged for the reform and discipline of Sufism and not its rejection. He wrote several pamphlets on this subject in which he analyzed the evils and virtues of Sufism. `With these books', writes Maulana Manazir Ahsan, `the disputes between the Sufis and the Ulema, provided one is just, come to an end. By giving an Islamic interpretation to the Sufi doctrines, Shah Waliullah removed the distaste which the Ulema had felt for Sufism and the Sufis'. Shah Waliullah has, therefore, not only bridged the gulf between the Sufis and the Ulema but also harmonized the differences prevalent among different sects of Sufis. His principles on the subject were put into practice in the great theological college of Deoband, which had among its patrons such well-known Sufis like Maulana Rashid Ahmad Gangohi and Maulana Ashraf Ali Thanvi.
Shah Waliullah set upon the mission of reforming the social and political order of his day. Being a realist, he diagnosed the ills which had entered into the body politic of Muslim society and suggested remedies. He criticised the un-Islamic customs which had crept into Muslim society due to its contact with Hinduism. He was particularly against excessive extravagance in marriages, festivals and other ceremonies. He advocated the remarriage of widows. He carefully analyzed the factors responsible for the economic degeneration of the Muslim society during his time and proposed radical changes in the economy of the Muslim society. He advocated wider distribution of wealth on socialistic lines and in this way became the forerunner of Karl Marx. In an illuminating chapter of "Hujjat-Ullah-il-Baaligah", he outlined the evils of capitalism which brought about the fall of the Roman and Sassanid Empires. He is highly critical of the economic exploitation of the poor, which, in the past, had brought about many revolutions and is the root cause of all troubles and unrest in the world. He even criticised the Mughal rulers and nobility for their indolence and luxury. Addressing the rapacious nobility of his time he observes: `Oh Amirs! Do you not fear God? (How is it that) you have so completely thrown yourself into the pursuit of momentary pleasures and have neglected those people who have been committed to your care! The result is that the strong are devouring the (weak) people..... All your mental faculties are directed towards providing yourself with sumptuous food and soft-skinned women for enjoyment and pleasure. You do not turn your attention to anything except good clothes and magnificent palaces.'
Shah Waliullah was of the opinion that intellectual revolution should precede political change. He did not contemplate a change in the political or social set-up through a bloody revolution. He wanted to bring a revolutionary change in the society through peaceful means. In his well-known book, "Izaalat-ul-Khifaa", he discusses the ideology of the political revolution which he envisaged.
No scholar of Mediaeval India had understood the various aspects of civics as had been done by Shah Waliullah. He considered `self-consciousness' as a prerequisite of `political consciousness'. He has dealt in detail the factors which contribute towards the growth of civil consciousness in his immortal work "Hujjat-Ullah-il-Baaligah".
Shah Waliullah was, perhaps, the only Muslim scholar of Mediaeval India who realized the importance of economics in a social and political set-up. He advocated the maintenance of economic equilibrium in the society and strongly criticized the accumulation of wealth which leads to all sorts of evils in the world. He had visualized a social order based on economic equality, fraternity and brotherhood which are the principles governing Islamic socialist practices during the time of the pious Caliphs.
Born in an age of decadence and chaos, Shah Waliullah strove for world of peace and prosperity. He has made a singular contribution to the socio-economic thought of Mediaeval India and visualized a Muslim society in which the individual enjoyed the fullest freedom, consistent with the maximum good of all. In such an ideal Islamic state, the ruler was to be governed by the Holy Quran and the Sunnah. No economic exploitation was to be tolerated in such a state and the individual was free to earn his living by fair means.
His seminary, ‘Madrassa-i-Rahimiya’ became the centre of Islamic Renaissance in the subcontinent, where scholars flocked from the four corners of the country and after being trained, became the torch bearers of freedom movement in the subcontinent. The "Madrassa" in fact, had become the nucleus of the revolutionary movement for the reconstruction of religious thought in Islam. It produced many zealous workers who carried on their preacher's mission with a missionary zeal. Among these were Maulana Muhammad Ashiq of Phulat, Maulana Norrullah of Budhana, Maulana Amin Kashmiri, Shah Abu Saeed of Rai Bareli and his own son, Shah Abdul Aziz who was initiated into the religious and political philosophy of his father.
Shah Waliullah played a vital role in the Indian politics of his times. He was greatly instrumental in forging a united Muslim front against the rising Marhatta power which was threatening the last vestige of the Muslim power in northern India. It was he who wrote to Najibuddaula, and Nizam-ul-Malik and finally invited Ahmad Shah Abdali who inflicted a crushing defeat on the Marhattas in the third battle of Panipat in 1761. His letter to Ahmad Shah Abdali inviting him to take up arms against the menacing Marhatta power in India is one of the most important historical documents of the 18th century. It surveys the political situation in the subcontinent and the dangers which Muslim India faced from different quarters. He had choosen the most vivid, capable and disciplined Muslim leaders of his time for combating the Marhattas. Among these were Najibuddaula, the leader of the redoubtable Rohilas and Ahmad Shah Abdali, the ruler of the brave Pathans. His efforts towards forging a united front against the Marhattas were successful and the defeat of Marhattas in the third battle of Panipat in 1761 provided a turning point in the history of the subcontinent.
Shah Waliullah visualized an ideal state of the days of the Pious Caliphs and strove to it. Analyzing his political thought, Iqbal states:

"The Prophetic method of teaching, according to Shah Waliullah is that, generally speaking, the law revealed by a prophet takes especial notice of the habits, ways and peculiarities of the people to whom he is specifically sent. The Prophet who aims at all-embracing principles, however, can neither reveal different peoples nor leave them to work out their own rules of conduct. His method is to train one particular people and to use it as a nucleus for the build up of a universal `Shariah'. In doing so, he accentuates the principles underlying the social life of all mankind and applies them to concrete cases in the light of the specific habits of the people immediately before him." ("Reconstruction of Religious Thought in Islam")

The movement of political as well as spiritual regeneration of Muslim India did not die with Shah Waliullah. His talented son, Shah Abdul Aziz, and his worthy disciples and successors, strove for the realization of his mission. The torch of Islamic revival kindled by Shah Waliullah was kept aloft by his worthy successors. The echo of the third battle of Panipat was heard in the battle of Balakot. Both form the landmarks of the same struggle.
Shah Waliullah possessed a many-sided and versatile personality. His real greatness lies in the cumulative effect produced by his writings, by the contribution of persons trained by him and by the achievements of the school of thought founded by him. In religious matters, he struck a mean between extremes; in social affairs he strove to introduce in the Muslim society the simplicity and purity of early Islam; in the sphere of economics he advocated the revolutionary Islamic socialism and in the political field he forged a united Muslim front against the non-Muslim forces which were threatening to storm Muslim India.

Read more...

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP